کمر درد

کمر درد و علل به وجود آمدن آن

کمردرد یکی از شایع ترین بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی است. کمتر انسانی را می توان یافت که در دوره زندگی خود حداقل یک بار به کمردرد مبلا نشده باشد. کمردرد مزمن در بین ده بیماری اول ناتوان کننده قرار دارد. توصیه هایی که معمولا افراد مبتلا را از انجام فعالیت های عادی روزمره منع می کند در کنار نگرانی از تشدید آسیب، باعث تحمل فشارهای روحی روانی شدیدی توسط این افراد می شود. به این فشارهای روحی روانی می توان بار حاصل از اظهار نظرهای نسنجیده بعضی از اطرافیان و نیز خود انتقادی فرد و حس ناکارآمدی وی را نیز افزود.

کمر درد

برخی از عوامل ایجاد کمر درد

مجموعه عوامل فوق باعث می شود برخی از افراد مبتلا به کمردرد، برای رهایی از  این معضل، هر گزینه پیشنهادی را بعنوان یک راه چاره امتحان کنند.

یکی از مواردی که معمولا به عنوان علت ابتلا به کمردرد مطرح می شود ضعف عضلانی است که طبعا بهترین راه برطرف کردن آن نیز انجام فعالیت های ورزشی می باشد. نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن اشاره شود این است که اولا ((ضعف عضلانی می تواند یکی ازعلل ایجاد کمردرد باشد نه تنها عامل آن)).

ثانیا با وجود این که نوع و علائم کمردرد در بعضی افراد، ظاهرا شبیه به هم است ولی عوامل ایجاد کمردرد در افراد مختلف می تواند کاملا متفاوت باشد. شناسایی علل ایجاد کمردرد به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و نیاز به دانش آکادمیک و تجربه کافی دارد. شناخت این عوامل تنها و تنها باید توسط افراد ذیصلاح که در حوزه درمان فعالیت می کنند صورت گیرد تا از بروز آسیب های جدی جلوگیری شود. از سوی دیگر، تشخیص زمان مناسب برای شروع ورزش توسط فرد مبتلا به کمردرد، انتخاب حرکت ورزشی مناسب و تعیین شدت و تعداد آن، یک موضوع کاملا تخصصی است که دخالت افراد خارج از حوزه درمان در آن می تواند باعث اتلاف وقت بیمار و در برخی موارد سبب تشدید آسیب وی گردد.

 بنابراین به افراد مبتلا به کمردرد توصیه می شود انجام فعالیتهای ورزشی یا همان ورزش درمانی را فقط در مراکز درمانی پیگیری نمایند. در بین فعالان حوزه درمان، فیزیوتراپیستها بیشترین ارتباط و شناخت را در زمینه تجویز ورزش های درمانی دارا هستند. اکثر اوقات ابتدا باید زمینه انجام ورزش توسط بعضی اقدامات درمانی فراهم شود و پس از آن تجویز ورزش با رعایت اصول درمان انجام شود.  بدیهی است پس از کسب سلامت کامل، ادامه فعالیتهای ورزشی در مراکز ورزشی و با رعایت احتیاط لازم، بلامانع است. معمولا محدوده مجاز فعالیت های ورزشی برای افراد دارای سابقه کمردرد توسط پزشک و یا فیزیوتراپیست تعیین می شود.    ورزش درمانی برای کمر درد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *