تمرین درمانی(ورزش درمانی)

تمرین درمانی عبارت است از برنامه مدونی از فعالیت های فیزیکی که برای کمک به بیماران دچار بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی و یا هر شرایطی که حرکات و فعالیت های زندگی روزمره آنها را دچار اختلال می کند طراحی و تجویز می شود. نتایج حاصل از مطالعات نشان داده اند که کاربرد تمرین درمانی برای درمان دامنه وسیعی از آسیب های مزمن اسکلتی عضلانی نتایج قابل توجهی در پی داشته است. تمرین درمانی در حقیقت اجرای سیستماتیک حرکات فیزیکی  و یا ورزشی است که برای رسیدن به اهداف زیر طراحی می شود:

– بهبود یا کاهش درد

– افزایش قدرت عضلانی

– کاهش احتمال بروز آسیب

– بهبود عملکرد

– بهبود یا جلوگیری از بروز اختلال اسکلتی عضلانی

– ارتقاع سطح کلی سلامت فرد

– بهبود آمادگی جسمانی

از آنجا که تمرین “درمانی” با واژه “درمان” آمیخته است اجرای آن باید توسط افرادی که در حوزه درمان فعالیت می کنند و در زمینه طراحی و اجرای تمرینات ورزشی تخصص دارند صورت پذیرد. اجرای تمرین درمانی روی گروه های عضلانی بخصوص یا بخش هایی از بدن می تواند باعث بازگشت بیمار به نقطه اوج آمادگی جسمانی شود. برای رسیدن به نتایج مطلوب، باید این تمرین ها بصورت منظم تکرار شود.

بدیهی است  تشخیص صحیح آسیب، طراحی دقیق و حساب شده برنامه تمرین درمانی و نیز کاربرد مناسب روش های متنوع فیزیوتراپی در کنار تمرین درمانی می تواند نتایج ایده آلی در پی داشته باشد. در حقیقت، روش هایی نظیر تکنیک های دستی (مانوال تراپی)، طب سوزنی (درای نیدلینگ)، تمرین درمانی و خدماتی نظیر لیزر پرتوان، شاک ویو، مگنت و …، همگی قطعات پازل درمان را تشکیل می دهند که چینش صحیح و حساب شده آنها در کنار هم و کسب نتیجه مطلوب، نیازمند سطح بالایی از دانش و تجربه در زمینه فیزیوتراپی است.