فیزیوتراپی اختلالات مفصل فکی گیجگاهی یا TMJ

فیزیوتراپی اختلالات مفصل فکی گیجگاهی یا TMJ

اگر در یک یا هر دو طرف فک خود درد دارید، ممکن است به بیماری به نام اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا TMD مبتلا باشید. ( به عنوان TMJ نیز نامیده می شود.) فک شما ممکن است درد بگیرد، عضلات صورت شما ممکن است احساس اسپاسم داشته باشند و ممکن است در فک خود احساس صدایی مثل کلیک کنید. این علائم ممکن است خوردن و صحبت کردن را دردناک یا غیرممکن کند.

درمان های مختلفی برای TMD وجود دارد. گاهی اوقات می توان از دارو یا ماساژ بهره برد و برخی از افراد حتی برای رفع مشکل جراحی می کنند. فیزیوتراپی می تواند برای TMD گزینه مناسبی باشد. حال چگونه یک فیزیوتراپیست در صورت داشتن TMD می تواند به شما کمک کند؟

TMD چیست؟

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی که به عنوان TMD شناخته می شود، وضعیتی است که می تواند در استفاده از فک شما مشکل قابل توجهی ایجاد کند. این وضعیت با درد در فک شما مشخص می شود که توانایی شما را برای باز و بسته کردن راحت دهانتان محدود می کند. همچنین ممکن است هنگام جویدن غذا، خمیازه کشیدن یا صحبت کردن، کلیک کردن یا “گرفتن” را تجربه کنید.

TMD چیست

علائم TMD معمولاً به تدریج و بدون آسیب یا رویداد خاص ظاهر می شوند. ممکن است متوجه شوید که درد بعد از خوردن غذاهای سفت شروع می شود. این درد معمولاً ماهیت متناوب دارد و معمولاً پس از استفاده از فک برای خوردن غذاهای سفت یا باز کردن دهان خود مانند هنگام خمیازه ظاهر می شود.

 

آناتومی مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی شما از اتصال فک پایین به حفره فک پایین استخوان تمپورال جمجمه تشکیل می شود. قطعه کوچکی از غضروف به نام دیسک مفصلی وجود دارد که بین دو استخوان قرار دارد. هنگامی که دهان خود را باز و بسته می کنید، زمانی که استخوان فک شما می چرخد، دیسک می لغزد و به جلو و عقب می لغزد و حرکت را ممکن می کند.

ماهیچه های مختلفی در نزدیکی مفصل گیجگاهی فکی شما متصل می شوند. این ماهیچه ها به باز و بسته شدن فک کمک می کنند و به شما اجازه می دهند صحبت کنید، غذا بخورید و قورت دهید. (فک شما بیشترین استفاده را در بدن شما دارد.) چندین رباط کوچک استخوان ها را به هم متصل می کنند و ثبات مفصل را افزایش می دهند.

آناتومی مفصل گیجگاهی فکی

چه چیزی باعث مشکلات TMJ شما می شود؟

 چگونه ممکن است مشکلاتی در مفصل ایجاد شود؟ علل زیادی برای TMD وجود دارد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جابجایی دیسک مفصلی در مفصل
  • اسپاسم عضلانی
  • وضعیت سر به جلو
  • فشار
  • فشردن دندان ها (معروف به دندان قروچه)

هر زمان که مفصل بیش از حد تحت فشار باشد، می تواند باعث درد و اختلال در حرکت مفصل شود. این ممکن است منجر به التهاب مفصل یا عضلات و رباط های اطراف مفصل گیجگاهی فکی شود.

تشخیص TMD توسط دندانپزشک

اگر درد مفاصل در فک خود را تجربه می کنید، باید به دندانپزشک عمومی یا بهترین دندانپزشک ارتودنسی در اصفهان که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی هستند، مراجعه کنید. آنها می تواند علت درد شما را تعیین کند و به درستی وضعیت شما را تشخیص دهد. تشخیص TMD عمدتاً با معاینه بالینی انجام می شود.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است با لمس کردن مفصل فک و ماهیچه های اطراف آن وقتی دهان خود را باز و بسته می کنید، بیماری شما را تشخیص دهند. همچنین دامنه حرکتی فک شما را بررسی می کند و هر گونه انحراف در حرکت را جستجو می کند. گاهی اوقات ممکن است فک شما از یک طرف به خوبی باز شود و از طرف دیگر باز نشود، و باعث می شود با باز کردن دهان، فک شما به یک طرف حرکت کند.

گاهی اوقات برای بررسی اینکه آیا مفصل گیجگاهی فکی شما دچار تغییرات آرتروز است یا خیر، عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می شود و ممکن است برای بررسی موقعیت دیسک مفصلی در فک، MRI گرفته شود. اگر پزشک شما TMD را رد کند، ممکن است دلایل دیگری برای درد فک شما وجود داشته باشد.

تشخیص TMD توسط دندانپزشک

جهت مطالعه مقاله لمینت در اصفهان کلیک کنید

اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پوسیدگی دندان
  • نورالژی صورت
  • آرتریت گردن

پس از تشخیص TMD، می توانید درمان را شروع کنید. کار با فیزیوتراپیست ممکن است گزینه ای برای شما باشد.

ارزیابی PT

اولین ملاقات شما با یک فیزیوتراپیست برای TMD شما یک ارزیابی اولیه خواهد بود. فیزیوتراپیست از شما سوالاتی در مورد چگونگی شروع درد فک و فعالیت هایی که علائم شما را بهتر یا بدتر می کند، می پرسد. او همچنین در مورد عادات غذایی و سایر فعالیت هایی که ممکن است فک شما را تحریک کند صحبت خواهد کرد.

درمانگر شما همچنین در مورد درمان های قبلی که ممکن است برای درد TMD خود داشته اید بپرسد. بررسی کامل سابقه پزشکی شما نیز ممکن است انجام شود. در طول ارزیابی فیزیوتراپی، ممکن است چندین آزمایش برای اندازه گیری پایه وضعیت TMD شما انجام شود.

 اجزای ارزیابی فیزیوتراپیست برای TMD ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارزیابی وضعیت بدن
  • اندازه گیری دامنه حرکتی گردن
  • اندازه گیری دامنه حرکتی فک در جهات مختلف
  • لمس ساختارهای اطراف فک شما
  • اندازه گیری قدرت فک و عضلات وضعیتی شما

هنگامی که ارزیابی شما کامل شد، فیزیوتراپیست شما با شما در مورد یافته ها بحث می کند و یک برنامه مراقبتی برای شروع درمان TMD شما ایجاد می کند. حتماً در مورد وضعیت خود و آنچه باید از درمان انتظار داشته باشید سؤال بپرسید.

درمان توسط فیزیوتراپیست:

فیزیوتراپیست برای درمان این آسیب، بر اساس علل ایجاد مشکل، برنامه ریزی درمان را انجام می دهد و از روش هایی نظیر اصلاح پاسچر بدن، تکنیکهای مانوال و در صورت نیاز، برخی از مدالیتی های فیزیوتراپی نظیر لیزر یا اولتراسوند استفاده می کند.

بهترین فیزیوتراپی اصفهان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *