طب سوزنی(dry needling)

درای نیدلینگ یا سوزن خشک (dry needling) روشی است که فیزیوتراپیستها برای درمان درد و اختلالات حرکتی مورد استفاده قرار می دهند. در این روش یک سوزن خشک، بدون دارو یا تزریق از طریق پوست وارد بافت عضلانی می شود. درای نیدلینگ روشی کاملا متفاوت نسبت به آکوپانکچر که براساس طب سنتی چینی است می باشد. درای نیدلینگ مبتنی بر بخشی از اصول پزشکی مدرن غربی می باشد.  این روش توسط نتایج حاصل از تحقیقات حمایت می شود (1).

بطور عمده آنچه که توسط درای نیدلینگ انجام می شود درمان نقاط ماشه ای یا همان تریگر پوینت های (trigger points) درون بافت عضلانی است. تریگرپوینت به زبان ساده، یک باند سفت شده عضله اسکلتی است که درون یک گروه عضلانی بزرگتر قرار گرفته است. تریگرپوینت ها ممکن است نسبت به لمس حساس باشند، باعث احساس درد مبهم در نواحی اطراف خود و یا سبب انتشار درد به سایر نواحی بدن شوند. از نقاط شایع تریگرپوینت ها در بدن به عنوان مثال می توان به نقاط اطراف گردن و کتف ها و همچنین، نواحی مجاور کمر و لگن اشاره کرد.

معمولا درای نیدلینگ بخشی از یک پروسه درمانی است و برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب و ماندگار، باید مکانیسم اصلی آسیبب توسط فیزیوتراپیست شناخته شده و یک برنامه جامع برای بهبودی بیمار و جلوگیری از بازگشت مجدد علائم و مشکلات، برنامه ریزی و اجرا شود.

فیزیوتراپیست ها درای نیدلینگ را به منظور آزادسازی یا غیرفعال ساختن تریگرپوینت ها برای تسکین درد یا بهبود دامنه حرکتی مورد استفاده قرار می دهند. نتایج حاصل از پژوهش ها نشان می دهد که درمان با درای نیدلینگ سبب کاهش درد و برطرف شدن اختلالات کنترل حرکتی عضلات می شوند (2). این تاثیر می تواند سبب تسریع روند بهبودی بیمار شود. بدیهی است که سطح دانش و تجربه فیزیوتراپیست نقش موثری در کسب نتیجه مطلوب ایفا می کند.

References

  1. Cummings MT, White AR. Needling therapies in the management of myofascial trigger point pain: a systematic review. Arch Phys Med Rehabil. 2001;82(7):986–992. Free Article.
  2. Kalichman L, Vulfsons S. Dry needling in the management musculoskeletal pain. J Am Board Fam Med. 2010;23(5):640–646. Free Article.