درمان تخصصی آسیب های ورزشی

امروزه اهمیت فیزیوتراپی در پیشگیری و درمان آسیب های ورزشی کاملا شناخته شده و فیزیوتراپیست نقش مهمی در درمان آسیب های ورزشی و توانبخشی جهت بازگشت سریعتر ورزشکاران به میادین ورزشی بر عهده دارد.

آسیب های ورزشی دارای طیف بسیار گسترده ای است که معمولا در چهار گروه درد و کوفتگی عضلانی، کشیدگی تاندون، کشیدگی لیگامان و شکستگی ها و دررفتگی مفاصل قرار می گیرند.

در هر رشته ورزشی، برخی از انواع آسیب ها شایعتر هستند برای مثال در فوتبال آسیب های لیگامانهای زانو و مچ پا و کشیدگی عضلات همسترینگ و کشاله ران بسیار شایع است و اگرچه درمان هر نوع آسیبی برنامه و پروتکل مشخصی دارد ولی همواره باید هنگام درمان، ویژگیهای فردی و بیومکانیکی و عملکرد ورزشکار را در نظر گرفت و این موضوع، درمان را برای هر شخص منحصر بفرد می نماید و بنابراین، مهارت  و تصمیم گیری قاطع یک فیزیوتراپیست در تشخیص  و درمان، اهمیت ویژه ای می یابد.

فیزیوتراپیست ها از ابزارهای مشخصی برای درمان آسیبها کمک می گیرند که معمولا شامل انواع مدالیتی های ضد درد، اسپاسم و التهاب با استفاده از روش های ساده تحریک الکتریکی و سرمادرمانی و گرمادرمانی و بانداژ و تیپینگ گرفته تا استفاده از دستگاه های پیچیده تر لیزر و دیاترمی و مگنت و شاک ویو می باشد. علاوه بر مهارت در استفاده از دستگاه ها و مدالیتی های مختلف فیزیکی، فیزیوتراپیست باید از مهارت کافی در استفاده از تکنیک های دستی و تمرین درمانی برخوردار باشد چون در بسیاری موارد لازم است از تمام این موارد برای درمان حتی یکی آسیب به ظاهر ساده کمک گرفته شود تا ورزشکار هرچه سریعتر درمان گردد و از آسیب مجدد در بازگشت وی به میادین جلوگیری گردد.

در مرکز فیزیوتراپی استقلال، علاوه بر وجود امکانات پیشرفته درمان آسیب های ورزشی، تشخیص و درمان آسیب های ورزشکاران توسط متخصص فیزیوتراپی با بیش از بیست سال سابقه در زمینه تشخیص و درمان انواع بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی و آسیب های ورزشی صورت می کیرد.