درمان های دستی(منوال تراپی)

تکنیک های دستی (مانوال تراپی) دارای سابقه طولانی در حرفه فیزیوتراپی است و فیزیوتراپیست ها نقش عمده ای در تنوع رایج موجود در دیدگاه ها و تکنیک های فیزیوتراپی داشته اند. هنگام درمان با تکنیک های دستی، مدل های طبقه بندی تشخیصی متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

مانوال تراپی برای درمان اختلالات حرکتی که سبب ایجاد درد و کاهش دامنه حرکتی می شوند مورد استفاده قرار می گیرد. تکنیک هایی که بصورت اختصاصی روی یک مفصل معین اعمال می شوند هنگامی مورد استفاده قرار می گیرند که اختلال حرکتی در اثر کاهش حرکت طبیعی مفصل در نتیجه کم تحرکی بازگشت پذیر (reversible hypomobility) ایجاد شده باشد. معمولا هنگامی که اختلال حرکتی در اثر تحرک بیش از حد مفصل (excessive joint mobility) ایجاد شده باشد استفاده از تکنیک های مانوال تراپی منع کاربرد دارد.

هنگامی که در نتیجه استفاده از تکنیک های مانوال تراپی، درد کاهش یابد بازیابی الگوهای حرکتی طبیعی و بدست آوردن عملکرد مطلوب برای بیمارساده تر خواهد بود. نتایج حاصل از تحقیقات نشان داده اند که کاربرد مانوال تراپی همراه با تمرین درمانی باعث نتایج سودمندی برای بیمار می شود.

تکنیک های دستی (مانوال تراپی) نیز همانند سایر روش های درمانی می تواند عوارضی برای بیمار در بر داشته باشد اما در صورتیکه فرد درمانگر از دانش و تجربه کافی در این زمینه برخوردار بوده، پس از تشخیص اولیه صحیح، از روش درمانی مناسب استفاده کند احتمال بروز اینگونه عوارض به حداقل رسیده، نتایج درمانی مطلوبی حاصل می شود.

در حال حاضر تکنیک های دستی در شاخه های مختلفی از رشته های درمانی و با دیدگاه های متنوع تدریس و مورد استفاده قرار می گیرد. نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که متاسفانه اخیرا عده ای افراد سودجو که فاقد هرگونه تحصیلات دانشگاهی در این زمینه هستند و یا افرادی که تحصیلاتی در رشته های غیر درمانی داشته اند با بهره بردن از ایزارهای تبلیغاتی قوی، ارتباطات اجنماعی گسترده، شبکه های مجازی، ادعاهای دروغین، عدم نظارت کافی سازمان های ذیربط و از همه مهمتر، عدم اطلاع و دانش کافی افراد،  بصورت بسیار رایج در مراکز مختلف اقدام به استفاده از مانوال تراپی برای درمان بیماران می کنند. از آنجا که این افراد فاقد دانش لازم در زمینه آناتومی بدن، َشناخت کامل آسیب ها و بیماری ها و نیز آموزش دقیق و کافی در زمینه اجرای اینگونه تکنیک ها هستند روش های مورد استفاده توسط آنها می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بیمار به همراه داشته باشد. اینگونه افراد اولا به دلیل عدم اطلاع از عوارض کاربرد غیراصولی این تکنیک ها، ثانیا به دلیل این که تحت نظارت هیچ مرجع رسمی درمانی نیستند  و به همین دلیل پاسخگوی عواقب ناشی از اعمال خود نیز نیستند این روش ها را بصورت کاملا جسورانه و بی پروا به کار می برند. آثار سوء حاصل از کاربرد غیر اصولی برخی از این تکنیک ها مدت ها بعد در بدن فرد بروز می کند بدون این که فرد مبتلا از علت و سبب اصلی درد خود آگاه باشد و معمولا شناخت اینگونه عوارض و نیز درمان آنها بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن می باشد.

تشخیص افراد سودجو و یا بی مسئولیت از افراد متخصص، هنگامی دشوار می شود که فرد مورد نظر از اطلاعاتی در زمینه بدن انسان برخوردار است و از نمونه هایی از موفقیت های خود در درمان افراد مختلف برای اغوای بیماران استفاده می کند. بدیهی است که این افراد هیچگاه نمونه هایی از مشکلات و عوارض ایجاد شده را در کنار موفقیت های خود بیان نمی کنند. ساده ترین راه برای تشخیص افراد دارای صلاحیت، اشتغال ایشان در مراکز تحت نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و مشاهده پروانه تاسیس مطب یا پروانه مسئول فنی صادر شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. شایان ذکر است که گاهی اوقات برخی از افراد فاقد صلاحیت، در یک مرکز درمانی و تحت پوشش مسئول فنی آن مرکز مشغول به انجام این تکنیک ها می شوند بنابراین با توجه به حساسیت موضوع، لازم است پروانه و مجوز متعلق به خود فرد مشاهده شود.